Pomoc publiczna w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (od 11.03.2016r.)
W Urzędzie Gminy Werbkowice znajdują się dwa INFOMATY, które umożliwiają wgląd do informacji zamieszczonych na stronie http://www.werbkowice.pl oraz http://www.bip.werbkowice.pl, a w szczególności do aktów prawa miejscowego Gminy Werbkowice, Dziennika Ustaw, Monitora Polskiego oraz Dziennika Urzędowego Województwa Lubelskiego.
Do zakresu działania w zakresie podatków i opłat lokalnych należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących ustalania przez Radę stawek, ulg i zwolnień oraz sposobu poboru podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości oraz opłat lokalnych;
- prowadzenie księgowości podatków i opłat lokalnych;
- prowadzenie spraw z zakresu wymiaru podatków oraz opłat lokalnych;
- egzekucja należności z tytułu podatków i opłat lokalnych;
- nadzór nad inkasentami poboru podatków i opłat, ewidencja, kontrola oraz naliczenie prowizji;
- wydawanie zaświadczeń w sprawach podatkowych;
- potwierdzanie oświadczeń dla rolników o spełnianiu wymogów do kupna gruntów zgodnie z ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego;
- prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- realizowanie zadań wynikających ze zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie:
- prowadzenia ewidencji opłat (księgowanie wpłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi),
- egzekucji należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- prowadzenie spraw z zakresu pomocy publicznej, wydawanie zaświadczeń, prowadzenie niezbędnej sprawozdawczości;
- pomoc de-minimis w rolnictwie, prowadzenie monitoringu i sprawozdawczości;
- wydawanie druków ścisłego zarachowania, prowadzenie ewidencji wydanych druków;
- obsługa kasowa Urzędu.
Do zakresu działania Referatu Finansowego należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu i planów finansowych;
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej, przygotowywanie propozycji zmian w budżecie i w planie finansowym;
- przygotowywanie informacji dotyczących wykonania budżetu i jego zmian oraz przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej;
- nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej;
- prowadzenie kontroli finansowej w gminnych jednostkach organizacyjnych i pomocniczych, udzielanie instruktażu;
- prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu oraz osób zatrudnionych w ramach umów cywilno-prawnych;
- prowadzenie rachunkowości budżetu Gminy i Urzędu oraz organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- opracowywanie analiz i prognoz finansowych;
- przeprowadzanie inwentaryzacji majątku Gminy;
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim, Starostwem Powiatowym, bankami, itp.;
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej środków trwałych, wyposażania, materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych;
- prowadzenie sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji sprzedaży VAT;
- realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem w Gminie funduszu sołeckiego;
- przygotowywanie niezbędnej dokumentacji finansowej dotyczącej realizacji przedsięwzięć finansowanych ze środków budżetowych i pozabudżetowych;
- naliczanie i przekazywaniu dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych oraz kontrola prawidłowości ich wykorzystywania;
- kontrola prawidłowego wykorzystania dotacji udzielonych organizacjom pozarządowym pod względem finansowym;
- prowadzenie pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej w Urzędzie;
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o finansach publicznych;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.